PRP – bloedplaatjesrijk plasma injectietherapie

We hebben eindelijk de fontein van de eeuwige jeugd gevonden met bloedplaatjesrijk plasma (PRP). PRP gezichtsbehandeling, ook wel Vampire gezichtsbehandeling genoemd, is een geavanceerde huidbehandeling die geschikt is voor huidverjonging. Het is een injectietherapie waarbij uw eigen bloedplasma worden gebruikt om de aanmaak van collageen en de groei van nieuwe cellen te stimuleren (huidregeneratie), waardoor de kleur en textuur kan worden verbeterd.

Wat zijn de voordelen van PRP-gezichtsbehandeling?

PRP-behandeling is vooral gericht op anti-verouderings- en regeneratieve toepassingen. De genezende eigenschappen van de bloedcomponenten in PRP kunnen worden gebruikt voor:

• Vermindering van fijne lijntjes en rimpels
• Verstrakking en versteviging van de huid
• Licht collageen- en volumeverlies
• Kraaienpootjes en donkere kringen onder de ogen
• Acne littekens
• Rosacea
• Verbeteren de huidskleur en textuur
• Helpen bij de eerste tekenen van veroudering
• PRP-behandeling kan een positief effect hebben op cliënten met erfelijke kaalheid bij mannen en vrouwen; ook voor broos of beschadigd haar, voor lokale of globale vormen van Alopecia voldoet een PRP behandeling prima.

Andere voordelen van de PRP-behandeling zijn:
• Er wordt gebruik gemaakt van uw eigen weefsel zonder noemenswaardige toevoegingen, waardoor het risico op bijwerkingen en allergische reacties wordt geminimaliseerd; deze procedure is ideaal voor diegenen die synthetische producten willen vermijden
• De versterkte collageenproductie vermindert of elimineert lijntjes, plooien en rimpels doorgaans in een voorzichtig proces met weinig of geen zwelling
• PRP-therapie is niet-genderspecifiek
• De verbetering van het uiterlijk van de huid na een PRP-behandeling is subtiel en natuurlijk

Hoe gaat PRP-behandeling?

De procedure kent de volgende stappen:

• Er wordt een klein bloedmonster afgenomen zoals bij een routinematig bloedonderzoek
• Het bloed wordt vervolgens enkele minuten in een centrifuge geplaatst en op hoge snelheid gecentrifugeerd
• Een steriele injectiespuit wordt gebruikt om alleen het PRP (bloedplaatjesrijk plasma) uit het monster op te zuigen
• Het plasma wordt geëxtraheerd en vervolgens geïnjecteerd in de huid van de cliënt, die eerder is gereinigd en verdoofd met plaatselijke verdoving

De hele procedure omvat alleen injecties met dunne naaldjes in de gewenste gebieden. De procedure duurt ongeveer 40 minuten. De behandeling kent vrijwel geen genezingstijd of bijwerkingen.

Hoe lang na de PRP-injecties zie ik een verandering?

Cliënten voelen meestal onmiddellijke effect van PRP-therapie nadat deze is uitgevoerd. Gedurende de daaropvolgende weken zal het optimale resultaat worden ervaren door toename van collageen en het meer en meer vormen van gezonde cellen in de huid.

Moet de procedure worden herhaald?

Afhankelijk van het behandelde gebied kunnen herhalingsbehandelingen nodig zijn om de gewenste effecten te behouden. Gezichtsverjongingsprocedures kunnen 2-4 behandelingen per jaar vereisen.

Hoe verschilt PRP-gezichtsbehandeling van andere fillers?

PRP is lichaamseigen materiaal dat de groei uw eigen collageen stimuleert in de huid in een gebied rondom de injectie plaats. Hyaluronzuurfillers daarentegen werken door middel van vast materiaal dat lijntjes en huidplooien in het gezicht opvult. Deze fillers zijn geïndiceerd om diepere lijntjes te verzachten, zoals de plooien rond de mond of om dikkere lippen te creëren. Het effect van hyaluronzuurfillers duurt rond de 6 tot 18 maanden.

PRP-gezichtsbehandeling is effectiever in het voller maken van het gezicht, het opvullen van inkepingen in de wangen, het verzachten van wallen onder ogen, het verbeteren van de algehele kleur, strakheid en textuur van de huid en het opvullen van gebieden waar hyaluronzuurvullers niet kunnen komen of niet veilig zijn om te gebruiken

Bijwerkingen en risico’s

Bijwerkingen van PRP-gezichtsbehandeling zijn zeer mild, omdat het onwaarschijnlijk is dat het lichaam een negatieve reactie zal hebben op eigen weefsel. U mag hoogstens een milde tot matige zwelling en/of roodheid of warmte verwachten in het behandelgebied, wat een vaak voorkomende bijwerking is bij de activering van uw bloedplaatjes.
Omdat er een hoeveelheid vloeistof aan het gebied wordt toegediend met een dunne naald, kunnen er kleine blauwe plekjes ontstaan, die enkele dagen nodig hebben om te verdwijnen.

Alhoewel het ondergaan van een PRP plasma behandeling vrijwel geen risico’s kent, is het toch verstandig om ongeveer tien dagen voor de behandeling rekening te houden met een aantal zaken. Probeer de volgende producten zoveel mogelijk te vermijden:
• Bloedplaatjesremmende geneesmiddelen (Plavix, Aspirine, Ibuprofen)
• Alcohol
• Vitamine E
• Ginkgo
• Vitamine A
• Levertraan
• Essentiële vetzuren
• Multivitaminen
• Visolie

Het vermijden van deze producten verhoogt de kwaliteit van het bloedplasma. Bloedverdunners verhogen het risico op blauwe plekken. Ook raden we aan activiteiten die de kans op blauwe plekken verhogen, tijdelijk niet uit te voeren. Tot slot is het belangrijk om voor de behandeling voldoende vocht in te nemen en niet met een lege maag onze kliniek te bezoeken.

Na de PRP plasma behandeling raden we aan om de huid 48 uur niet bloot te stellen aan de zon. Vermijd ook extreme kou.
Ook bevelen we aan om 24 uur na de behandeling geen make-up te gebruiken en niet je gezicht te reinigen. De dagen daarna kun je jouw gezicht met een zacht reinigingsmiddel wassen. Doe dit net zo lang totdat de huid helemaal genezen is. Dit zal ongeveer vier dagen duren.

Wanneer liever geen PRP-behandeling?

Relatieve contra-indicaties voor PRP-behandeling zijn:

• Bloedziekten
• Allergische reactive op bloedverdunners
• Zwangerschap en borstvoeding
• Acute luchtweg infecties
• Actieve ziekte in de lever
• Systeemziekten